Maneschijn

Journal to Self

Posted on: december 7, 2009

Een tijdje geleden schreef ik dat ik terug voor een papieren dagboek had gekozen. En diezelfde dag nog bestelde ik het boek Journal to Self: Twenty-two paths to personal growth via Amazon. Ik kwam het per ongeluk tegen terwijl ik op zoek was naar de beste manier om een dagboek bij te houden. Het stond daar gewoon in de zijbalk van een site over journaling en toch sprak het me meteen aan. Ik klikte er op door, zag dat het 6,5€ kostte (lang leve de pond die laag staat!) en stond verbaasd dat het maar liefst 32 keer vijf sterren kreeg van de 35 mensen die hadden gestemd op Amazon.

En ik begrijp nu waarom het boek zo een hoge score kreeg. Kathleen Adams begint met een uitgebreide introductie waarin ze verwijst naar Jung en nog allerlei andere pscyhologische aspecten. Ze haalt voorbeelden aan van mensen die ze in haar workshops heeft gehad en verteld hun verhalen aan de hand van hun dagboekfragmenten. Daarna gaat ze dieper in op enkele technieken. Zo is er de “Character Sketch” waarbij je een duidelijke omschrijving maakt van een persoon om zo een duidelijk inzicht te krijgen in bijvoorbeeld waarom die persoon op een bepaalde manier reageert in een bepaalde situatie. Of er is “Unsent letters” waarbij je een brief schrijft naar iets of iemand om vervolgens die brief ritueel te verbranden. Er zijn “Captured moments” waarbij je teruggaat naar een bepaald moment en dat opschrijft alsof je er terug bent of er zijn “Lists” waarbij je honderd items opschrijft die je gelukkig maken, waarom je verliefd bent op je partner, die je bang maken, waardoor je zelfvertrouwen krijgt,… Op de koop toe is er een hoofdstuk toegewijd aan hoe je iets kan schrijven in je dagboek als je maar vijftien minuten hebt per dag.

Het interessantste aan het boek zijn de technieken die Kathleen aanbiedt. Ze zijn super. Ik ben er van overtuigd dat ze niet alleen inzichten naar boven brengen, maar dat ze je ook een stuk creatiever maken. Daarnaast zorgt de schrijfster er ook voor dat een dagboek bijhouden wordt gezien als iets plezierigs. Het moet niet altijd gaan over moeilijke situaties. Het mag ook leuk zijn. Ze toont uit het dagboek van een van haar cursisten een cartoon en geeft je een lijst van 100 voorstellen waarover je een lijst kan schrijven. Ze hamert er op dat het allemaal geen verplichting is, dat je je er zelf goed bij moet voelen en dat vind ik zo heerlijk aan dit boek. Geen verplichting, veel suggesties en veel creativiteit.

Zeker een aanrader voor mensen die van plan zijn een persoonlijk dagboek bij te houden of die via een dagboek bepaalde ervaringen uit het verleden willen verwerken. Het is een boek dat ik nog verschillende keren uit de boekenkast zal nemen om door te bladeren en om bepaalde technieken nog eens door te lezen om vervolgens toe te passen.

Plaats een reactie

wordpress statistics